fredag 7 december 2012

Vila och sömn!



Denna helg blir en riktig vilo helg! Jag har bestämt mig för att inte träna ngt denna helg utan låta kroppen få  lite semester..

Vila och sömn kanske inte har varit min specialitet den senaste tiden och speciellt inte om det gäller sömn!
En vuxen människa skall ha ca 6-8 timmars sömn och jag har väl legat på 5-6 timmars sömn den senaste tiden... Inte bra!

Förutom sömnen är vilan mellan träningspassen också viktig. Om du kastar dig över en massa fysiskt krävande aktiviteter mellan träningspassen får aldrig kroppen vila tillräckligt länge för att hinna med sin superkompensation.
Superkompensationen är den process som pågår inne i kroppen när du tränar och det är den som avgör om du kommer i bättre form.

Så som sagt det är viktigt att ge sig själv tiden till att "våga" vila....

2 kommentarer:

  1. Jag har fått för mycket vila nu, haha. 11 timmars sömn inatt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja snart är du hemma igen! Riktigt utvilad och sjukt taggad för träningen igen! :)

      Radera