torsdag 31 oktober 2013

Sockerfritt November!

Detta tycker jag att vi alla kör på under november månad!
Jag tänker göra det Karin gör!! 
Det är kanske inte helt enkelt, men jag vill att du åtminstone ger det en ärlig chans!! :)
Det är ju faktiskt "bara" i en månad...
 
Karins text:
 

Utmaningen går ut på att hålla sig ifrån socker (valfritt om vad man anser sig det vara) under november månad.
För mig innebär ett sockerfritt november följande:

Jag ska inte dricka läsk, äta godis, snacks eller bakelser/bakverk.
...
Min rekommendation är att följa mitt förslag, men det viktigaste är att du hittar något som passar just dig och som du känner att du kan uppnå.


Om du känner att du vill ha en enkel kryssmall som hjälp på traven skicka ett pm till mig. 


Länk: https://www.facebook.com/#!/events/371357442996733/371658306299980/?notif_t=plan_mall_activity


Lite fakta kring socker
hämtat från bland annat sund.se och vårdguiden.se


Så påverkas du av socker
De kolhydrater vi får i oss via maten bryts ner till sockermolekyler i tarmen och transporteras därifrån ut i blodet. Sockret utnyttjas som energikälla av kroppens celler som tar det direkt från blodet. För att cellerna ska kunna tillgodogöra sig sockret behövs hormonet insulin.

En alltför sockerrik kost minskar så småningom känsligheten för socker i blodet. När känsligheten minskar ökar kroppens egen insulinproduktion. Efter ett tag tappar insulinet sin fulla effekt och blodsockernivåerna stiger. Insulin är kroppens mest fettbildande hormon och stora mängder av det gör oss feta.

Det innebär att för stor konsumtion av socker leder till övervikt, samt ökar risken för diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. Det förrädiska med sockret är att det i motsats till fett, inte ger oss någon mättnad. Istället stimulerar den söta smaken hungersignalerna.

Exempel på tillsatt socker i livsmedel
Här kan du se genomsnittligt innehåll av tillsatt socker i några vanliga livsmedel.
Sockermängden är omräknad till antal sockerbitar per portion.
Produkt Sockerbitar
2 dl smaksatt fil eller yoghurt 5 st
2 dl cornflakes/havrefras 1 st
Mjölkchoklad 100 g 13 st
2 dl drickyoghurt 4 st
2 dl kalaspuffar 4 st
4 st Kexchoklad 4 st
2,5 dl O´boy 5 st
1 dl frukt müsli 1 st
Tablettask 1 st 4 st
Produkt Sockerbitar
2 dl saft 5 st
1 dl start müsli 3 st
Lösgodis 100 g 13 st
2 dl nektar 3 st
2 msk äppelmos 2 st
Slät bulle 2 st 1 st
2 dl fruktdryck 5 st
2 msk sylt 4 st
Kanelbulle 1 st 3 st
Produkt Sockerbitar
1 burk läsk 33 cl 8 st
1 msk marmelad 3 st
Chokladbiskvi 1 st 6 st
2,5 dl soppa 8 st
2 dl glass 6 st
Småkakor 3 st 3 st
2 dl kräm 10 st
1 glasstrut 7 st
Tårtbit 125 g 8 st


Vi äter i genomsnitt sjutton kilo godis per person och år




5 kommentarer:

  1. Det är jättebra för gottegrisar:) Jag är en riktig dessert drottning:-D
    Själv så är jag inne på min sjätte vecka som rökfri så jag tillåter mig att äta vad jag blir sugen på:) Så hemma hos mig blir det inget "dessert stopp". Fyller dessutom år denna månad:) Men kör så det ryker!!

    SvaraRadera
  2. Nemas problemas bruden! Jag kommer dock inre att överdriva... typ gå lchf... gör då överlever jag inte! Den 16:onde är dessutom party... då ska jag dricka vin.... så den kvällen räknas bort! Sådeså!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej inget LCHF bara ta bort det onödiga i vadragen... Jag kommer inte heller att klara mig till att ta bort allt men försöka tänka lite exra är inte fel :)

      Radera
  3. Klockrent! Jag e med! Nu såg jag ju inte detta förens idag så min kaka (okej kakORNA) som jag åt igår räknas inte men nu kör jag med :))))))
    P.s Nu fattar jag vad du skrev Jenny om chokladbolls-sug igår på fejjan till Therese hahahaha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha ok du är förlåten ;-) men du får självklart va med nu jäklar blir det till att ta fram disciplinen brudar :-)

      Radera