torsdag 16 maj 2013

Program!

Crosstrainer - Tränade


Crosstrainern ger möjlighet till riktigt bra konditionsträning eftersom samtliga av kroppens muskler är aktiva – så utöver den höga kaloriförbrukningen motioneras hela kroppen och får en vacker form. När både armar och ben blir belastade, ökar energiförbrukningen och träningen av mag- och ryggmuskler är högre än vid aktiviteter där det framför allt är benen som arbetar

Hittade detta programmet på nätet, det omfattar träning 3 gånger i veckan à 20–30 minuters varaktighet ha gärna en återhämtningsdag mellan varje träningspass.
Tränade = alla som har tränat regelbundet på crosstrainer i minst 3 månader.

Vecka

Dag 1 (t ex onsdag)
3 min. uppvärmning
Träna med stigande intensitet.
25 min. måttlig träning
Träna i ett tempo som är tillräckligt lugnt för att du ska kunna föra ett samtal samtidigt.
3 min. lugn träning
Nedvarvning i gång-tempo.
31 minuter totalt
 
Dag 2 (t ex fredag)
3 min. uppvärmning
Träna med stigande intensitet.
13 min. intervallträning
Börja med 3 minuter så snabbt du kan, därefter 3 minuter i lugnt tempo. Upprepa intervallerna men lite kortare i tid; först 2 minuter, därefter 1 minut och till slut 30 sekunder. Efter detta tränar du 7 minuter i ett relativt lugnt tempo.
3 min. lugn träning
Nedvarvning i gång-tempo.
19 minuter totalt
 
Dag 3 (t ex söndag)
3 min. uppvärmning
Träna med stigande intensitet.
10 min. hård träning
Börja med så tung belastning som möjligt. När du känner att du är rejält trött i benen minskar du belastningen lite och fortsätter tills du får samma känsla i benen igen. Sänk belastningen igen. Fortsätt så i 10 minuter.
10 min. måttlig träning
Håll den belastning som du slutade på i förra etappen i 5 minuter. Ge efter lite på belastning och håll den i ytterligare 5 minuter.
5 min. hård träning
Ställ in motståndet på lägsta möjliga nivå och träna så snabbt du kan.
3 min. lugn träning
Nedvarvning i gång-tempo.
31 minuter totalt
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar