torsdag 14 februari 2013

Några av mina magövningar!


Efter önskemål så har jag äntligen skrapat ihop lite övningar det fick bli lite blandade bilder men här är några av övningarna jag kan rekommendera och som jag ofta gör! Bollen är riktigt bra och jobba med, den ger bra och snabba resultat samt att du slipper ligga på golvet.
Hoppas att någon av övningarna kommer till nytta för er :)




På pilatesboll

 
·         Raka sittupps 3x..
·         Sneda sittupps 3x..






·         Pendla boll sida till sida eller fram och tillbaka
 (Så många som du bara orkar)

Ligg på rygg armarna rakt ut längs med golvet
benen rakt upp med bollen pressad vid dina fötter
låt bollen pendla från sida till sida och fram och tillbaka.





 

 ·         Benindrag 3x..

Stå i armböjningsställning med underbenen på en pilatesboll. Dra nu in knäna mot magen utan att bålpartiet rör sig varken uppåt eller nedåt.






 
·         Sneda magmuskler 3x..

Fokus på rak kropp.
Sparka raka knäsparkar omlott men sneda.








Liggandes på matta/bänk

 ·         Raka situps med vikt (min 5kg) 3x..

Ligg på rygg vikten i händerna och sträckta armar bakom huvudet, när du reser dig upp tar du vikten med dig hela vägen och sen tillbaka. Tänk på att hålla armarna sträckta hela tiden. Vill du göra den tuffare så har även benen raka men uppe strax ovan bänk/golv ytan och drar in benen samtidigt som du reser dig, istället för att ha dom vilande på golvet/Bänken


 

·         Rotreande med vikt (min 5kg) 3x..

Upp med benen  och överkroppen från golvet håll vikten intill dig rotera från sida till sida.



 

·         Fällkniv med vikt (min 5kg) 3x..

Ligg raklång på rygg med armarna sträckta ovanför huvudet och spänn magmuskeln så att fötter och händer möts uppe i luften. Jobba explosivt uppåt och håll emot allt vad du orkar på tillbakavägen. Tänk på att ha raka ben och armar under hela övningen.


 






 ·         Benlyft 3x..

Denna övning är lättast om är på bänk eller att du har ngt att hålla i bakom huvudet.Tryck ner svanken i bänken, släpp sakta ned benen mot marken och dra upp dom lika sakta.
Vill du göra det lite extra tufft så lyfter du även ryggen från bänk/matta..

 





 
Maskin.

 
·         Cable Krunches raka 3x..
·         Cable Krunches sneda 3x..

 Håll handaget bakom huvudet och dra bröstkorgen nedåt/snett mot knäna med magen.



Vikter.

 
·         Sidböj med hantel/kettlebells

Stå upp med en vikt på var sida eller ta en sida i taget och pendla sedan fram och tillbaka.





 

4 kommentarer:

  1. Tack så mycket för att du tog dig tid:) jag äger ingen boll men kanske får inköpa mig en:-D
    Men jag kan i allafall göra många av de andra övningarna!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vassego det va så lite så! :) Ja du får köra bollövningarna på golvet tillsvidare :)
      Ha en rikigt bra helg och sköt om dig!

      Radera
  2. Tusen tack! Ngr av dessa ska jag sno.btw får du träningsvärk ofta i magen? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu är det bara till och köra på Linda :)
      Nej jag får nästan aldrig träningsvärk längre.. Jag kan känna av lite efter jag kört ett tufft magpass på ca 1,5 tim men annars inget..
      Kramiz!

      Radera