söndag 10 februari 2013

Ni imponerar och inspirerar!!

Jag måste bara få säga att jag är djupt imponerad av alla kämpande killar och tjejer som var och varannan dag tar sig till träning! Det har ingen betydelse om man kör sin träning på ett gym eller om man gör något hemma! det viktigaste är att man rör på sig och åtminstone gör något för att komma igång..
Jag vet att det inte är det lättaste att ta sig från sin trygga hemma miljö till att stå och träna med maskiner och vikter på ett gym eller att stå på ett pass där det finns en massa vältränade tjejer och killar.
Men glöm inte och tänk på att många av dom som redan står där på gymmet har också en gång i tiden varit i den situation som du själv är i när du kommer in på gymmet för första gången, och även känslan som du får av att alla tittar på dig och det enda du bara vill göra är att få vända och gå hem igen! Men gör inte det! Det är inte alltid så farligt som man kan tycka..
Jag har sett så många stora som små tjejer och killar som kommer in på gymmet och verkligen kämpar stenhårt och gör verkligen sitt bästa!! Skit bra!!!!
Om det är något som jag blir sjukt imponerad över så är det på dom människorna!
Jag har under en kort tid i mitt liv varit en av de tjejerna som har haft det sjukt jobbigt med sin vikt! Visst det var en kort tid men det kändes som en evighet!!
Jag ville verkligen träna men jag hade inte tillräcklig kunskap av hur man behåller vikt och bygger muskler istället för att bryta ner sig själv! För det va det jag gjorde..
Det är faktiskt lika svårt att gå ner i vikt som att gå upp i vikt när det gäller träning! Och självklart också behålla den! Det gäller och hitta din typ av träning och kost, både för att du ska tycka det är kul och att din kropp klarar av det.

Precis innan min sista graviditet så gick jag och köpte en orbitrek (liknande Crosstrainer) jag tränade var och varannan dag med den och bara älskade den! Den var också helt underbar och träna med när man va gravid, det var mjuka rörelser och inget hopp och studs..
När Lucas blev född och jag fick börja röra på mig igen så var jag den första till att kasta mig över min älskade orbitrek.. Problemet va bara att min kropp hade förändrats! Jag rasade i vikt, men inget som jag själv märkte till en början.. Jag körde ju på precis som innan men jag ändrade inte min kost, jag åt och drack precis som tidigare och det hade ju inte varit ett problem innan jag fick Lucas!
Jag gick ner till nästan 50 kg jag bara försvann och jag viste inte hur jag skulle göra för att stoppa det! Så det slutade med att jag slutade träna! Jag vågade helt enkelt inte ställa mig på min orbitrek för detta va inte riktigt det jag hade planerat! Jag är en tjej som absolut inte ska gå under 65kg då ser jag sjuk ut! Så detta blev verkligen jätte jobbigt!
Men till slut tog jag mitt förnuft till fånga och tog in hjälp! Jag fick det till att vända och jag gick sakta men säkert upp i vikt igen! När jag väl hade fått tillbaka mina kilon så tog det lite tid men efter många om och men så köpte jag mitt gymkort! Det är verkligen det bästa som har hänt mig! Men jag kan lova att det var jobbigt till en början med att våga ge mig på allt ifrån maskiner till vikter och alla nya typer av pass som man själv aldrig hade provat på! Det tyckte jag va lite skrämmande till en början måste jag erkänna! Men efter ha tränat på gym i strax över ett år nu så ligger jag och pendlar mellan 69-73kg och har aldrig mått så bra som jag gör idag!!

Så jag måste verkligen säga att ni tjejer och killar som kämpar där ute med att bli av med era extra kilon och även till er som vill lägga på er extra kilon... fortsätt kämpa! Ni är sjukt duktiga och ni kommer att lyckas! Ge inte upp! Jag vet att det är svårt men det går, våga ta hjälp om ni fastnar och där ni inte vet hur ni ska gå tillväga, ställ frågan! Det finns alltid dom människor som vill hjälpa!
Så jag höjer min hatt och vill åter igen säga att ni är enormt duktiga som ser förbi alla hinder som kommer längs med vägen och fortsätter med att kämpa hårt! För jag vet det är inte alltid en dans på rosor, men allt går om man bara vill!! :)






4 kommentarer:

  1. DU inspirerar Therese!!
    Tack för alla fina ord du ger mig och att du tror på mig! Varje gång jag känner att ja inte pallar så tänker jag på dig och det får mig att ta mig upp och göra mitt bästa varje gång!! Det finns inga ord för vad du gör för mig men TACK!! Du är en inspiration för oss alla!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Fia!! Så roligt och höra att du lyssnar på mig :) Kör hårt nu med allt som vi pratat om så kommer du att klara detta galant! :)
      Stor kram!

      Radera
  2. Jag glömde ju bort att jag skulle kommentera detta inlägg..:)
    Så skönt att du skriver om detta då jag själv varit i samma sits. Jag rasade i vikt efter Lisa men såg det inte. Jag var ute på pw:s varje dag.. Sen när jag såg kort på mig själv så kunde jag inte förstå att det bar jag! Visst jag har alltid varit smal men där såg jag sjuk ut! På den tiden hade jag ingen som helst lära om varken mat eller träning. Så jag gjorde som du, sluta träna. Gick upp i vikt igen men kände mig inte alls bekväm i min kropp. Efter Hanna var född börja jag ta tag i min träning igen men tanken fanns hela tiden där, rädd att rasa i vikt. Men då börja jag träna kroppen förutom kondition och insåg snabbt att min kropp förbränner väldigt bra så jag behöver inte gå pw varje dag utan det räcker med 2-3 konditions pass i veckan. Istället börja jag träna med min egna kroppsvikt, utfall, benböj och plankor och rockring. Började få tillbaka mina former och trivdes mer och mer med mig själv. Men har aldrig mått så bra som jag gör idag med både mat och träning och kunskaperna ökar hela tiden:) Så tack för ett bra inlägg och fortsätt kämpa fina du!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns nog många där ute som har samma problem.. Men det är riktigt roligt när man tillslut hittar det man söker.
      Många gånger är det största problemet att man inte frågar utan bara kör på! Haha men med åldern har vi också blivit klokare, så nu vet man att det är bättre att höra sig för en gång för mycket än vad att bara köra slut på sig själv :)

      Radera