söndag 27 januari 2013

Att träna ryggen (Core)

 
Ryggen är inget man själv ser i spegeln och med det kanske för så många lätt att glömma bort, men är sjukt viktig!
Jag har tidigare haft en hel del problem med min rygg efter en trafik olycka jag var med om 2003..
Men efter det att jag börjat använda mig av core träning så har jag mer eller mindre aldrig problem med min rygg :)
 
Lite info för dig som vill veta mer.
 
Core betyder "kärna", och core-träningen inriktas därför främst på övningar för kroppens mittparti. Dessa delar är centrala för att skapa balans och styrka i kroppen, något som är bra för såväl hållningen som för att hålla kroppen stark och skadefri. En träningsform för att undvika ryggproblem mm.

Går du på ett core-pass på ett gym kommer du troligen inte bara träna magen, bäcken, bålen och nedre delen av ryggen som är de centrala delarna utan även skuldror, armar, bröst och ben mm. En kombination av övningar som crunches, situps, plankan, armhävningar m.f. brukar förekomma i ett högt tempo.

När du lärt dig övningarna kan du med fördel även köra core-träning hemma, se till att ha en mjuk träningsmatta (yoga-matta), sen är det bara att köra.

Notera:
Även pilatesbollar och vikter kan ingå i olika övningar inom core.

Fördelar med core-träning

Regelbunden core-träning har följande fördelar:
  • Förbättrar kroppshållningen
  • Ökar stabiliteten, balansen och smidigheten
  • Stärker ryggen
  • Kan hjälpa mot ryggont
  • Stärker magmusklerna
  • Minskar skaderisken, särskilt för rygg och bål
  • Masserar tarmarna och bra för tarmarnas dagliga funktion
  • Ökar fettförbränningen
  • Ökar uthålligheten

Obs!
Core-träning kan upplevas som jobbig men är väldigt nyttig!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar