måndag 18 mars 2013

Att behålla sin träningslust!!

Att träna ska vara lika självklart som att gå upp på morgonen, borsta tänderna, eller duscha varje dag.
Ställ frågan? Varför tränar jag? - Jo, för att det gynnar mig själv och förbättrar mitt liv. Inte för att någon annan säger att det är nyttigt, eller för att någon annan tycker att jag ska träna.
Tänk: ”Jag gör detta för min egen skull” så blir det lättare att hålla träningsrutinerna.
Men det kan vara väldigt svårt att skapa och hålla sina träningsrutiner.. Det kan starta bra men tyvärr så startar många med kanske 4-5 dagars träning i veckan, från att inte gjort något alls, och det är oftast där det brister.
Man har kanske inte riktigt tänkt till att träningen ska passa in i vardagen så när den kommer, som det också gör så får man kanske inte riktigt tiden till att räcka till och då blir det lätt att man väljer bort träningen.
Eller när vi inte märker att man inte får de resultat så snabbt som man önskat så har vi en förmåga att ge upp pga det. Det gäller att börja i en takt som du vet att du kommer att klara både ork och tid mässigt, och när du känner att det fungerar så kan du växla upp och köra mera sedan.
Men det är svårt! jag vet! Speciellt när inget händer och man tycker att man kämpar som ett djur för att nå några resultat... Men dom kommer det tar bara olika lång tid..

Lite tipps..

1) Sätt inte upp orimliga krav. Börja lugnt och öka om du känner att det går.
2) Gör träningen till en självklar del av din vardag.
3) Skaffa rutiner. Till exempel fasta träningsdagar eller tider.
4) Formulera ett tydligt syfte varför du tränar. ”Jag vill bli piggare och snyggare” eller ”Jag mår bättre av detta.”
5) Variera din träning. Känner du inte för att springa – gå istället. Känner du inte för att gå på en gruppträning – gymma för dig själv.
6) Lyssna på musik så blir det lite roligare och tiden går snabbare.
6) Ta hjälp av människor runt omkring dig. Träna med en kompis och peppa varandra.
7) All rörelse är träning: Låt bilen stå och gå för att handla (om man har en rimlig sträcka)
8) Kom ihåg att allt sitter i huvudet! - om du tänker att du är trött och inte har kraft att gå till gymmet så blir det så. Se till att ha rätt attityd så blir det lättare!

Men det viktigaste av allt glöm aldrig bort varför du gör detta! Påminn dig själv varför när uppförsbackarna kommer, för dom kommer! Tro mig! Men sätt dig inte ner för att ge upp!!
Men om du verkligen har bestämt dig för att få en förändring i ditt liv så kommer du komma över den backen, det är jag helt övertygad om!

Stor kram! :)





 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar